Dags att byta taklucka?
Takluckor kan med tiden behövas byta. Många kan säkert dra sig för detta men vi vill med denna guid visa att det inte behöver vara så svårt!
Hur vet jag vilken storlek jag har på min befintliga taklucka?
Mät fram monteringshålet och taktjockleken som din befintliga taklucka sitter i. Börja med att montera ned underramen. Sedan kan du enkelt mäta monteringshålets bredder.
Taktjockleken mäter du från underkant innertak till ovankant yttertak. Har du dessa mått kan du enkelt navigera dig fram till en passande lucka. Det finns tyvärr inget register där man kan se vad för taklucka som sitter på just din husbil eller husvagn.
Vänligen observera att alla takluckor är måttbaserade på monteringshålet, själva kåpan och underramen är större.
Hur man byter ut en befintlig trasig taklucka mot en ny.
VerktygVi rekommenderar följande verktyg:
Skruvmejsel eller skruvdragare
Fogspruta
skrapa eller kniv
Gärna: Värmepistol
Montering
1. Ta bort gamla takluckan
Börja med att montera bort den gamla takluckan, det gör man genom att skruva bort ramen på insidan av taket. Vissa takluckor kan ha skruvar ovanifrån men det är inte så vanligt.
Lossa övre delen av takluckan uppe på taket, den kan sitta väldigt hårt fast skruvarna är borta. Man behöver oftast värma försiktigt runtom så att den gamla tätningsmassan blir mjukare och då lossar den övre delen av takluckan mycket lättare.
2. Ta bort den gamla tätningen från taket
Använd en skrapa eller kniv. När du fått bort allt rengör du med exempelvis T-Röd så att den nya tätningsmassan fäster bättre.
3. Fäst nya takluckan
Börja med att lägger på rikligt med butylmassa runt om på takluckas övre del, på den yta som ska vara nedåt mot takplåten. Placera därefter delen på plats och tryck till lite.
Därefter går man in i fordonet och skruvar dit den undre ramen. Denna ram fäster i den övre delen som man precis har fogat på taket. Man kan använda skruvdragare för att skruva fast dom 8-12st skruvar, men dra inte fast helt utan använd en vanlig skruvmejsel och dra det sista för hand då känner man bäst och riskerar att inte dra sönder gängorna. När man dragit åt alla skruvar och ser att tätningsmassan tränger ut lite runt om, då blir det tätt och då är det klart!